Jelenlegi hely

Edu.ro

Feliratkozás Edu.ro hírcsatorna csatornájára
Frissítve: 1 óra 9 perc

Ministrul Valentin Popa se va întâlni luni, 23 aprilie, cu reprezentanți și lideri ai studenților

p, 20.4.2018 - 15:02
20 Apr 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, invită la o întâlnire, luni, 23 aprilie, ora 15:00, la sediul Ministerului Educației Naționale, câte doi reprezentanți ai studenților din cadrul Universității din București (UB), Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (UBB), Universității de Vest din Timișoara (UVT) și Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC), reprezentanți care să facă parte din structurile de conducere din universitățile respective.

De asemenea, la această întâlnire sunt invitați și reprezentanții conducerilor federațiilor studențești din România: Uniunea Națională a Studenților din România (UNSR), Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și Uniunea Studenților din România (USR).

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Încă 16 unități de învățământ recepționate prin proiectele cu finanțare externă derulate de Ministerul Educației Naționale

cs, 19.4.2018 - 9:59
19 Apr 2018

În cadrul Proiectului Reforma Educației Timpurii în România (P.R.E.T.) și Proiectului Reabilitarea Infrastructurii Școlare (P.R.I.S), derulate de Ministerul Educației Naționale prin Unitatea de Management al Proiectelor pentru Modernizarea Rețelei Școlare și Universitare (UMPMRSU), au fost recepționate, în perioada martie – aprilie, 16 unități de învățământ.

Dintre acestea, pentru trei unități de învățământ preuniversitar (două grădinițe cu program normal și o școală gimnazială) a fost efectuată recepția după încheierea lucrărilor de construcție, în timp ce pentru celelalte 13 unități de învățământ (trei grădinițe cu program normal, nouă școli cu clasele I-VIII și un colegiu) s-a realizat recepția finală, procedură ce are loc după expirarea perioadei de garanție de un an de la finalizarea obiectivelor de investiții. Județele în care au fost recepționate cele 16 unități de învățământ sunt Iași (4), Botoșani (3), Mureș (2), Suceava (2), Sibiu, Vâlcea, Giurgiu, Covasna și Galați. Cele 5 grădinițe au 2, 3 sau 4 săli/grupă.

Reamintim că anul trecut, prin intermediul Proiectului Reforma Educației Timpurii în România (P.R.E.T.), a fost finalizată construcția a 40 de grădinițe. Acestea se adaugă celor 130 de grădinițe construite în perioada 2013-2016. Conform acordului de împrumut cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (BDCE), în valoare de 80,75 milioane Euro, finanțarea se acordă pentru construirea de grădinițe cu program normal cu 2, 3 și 4 săli/grupă.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Trei medalii pentru echipa României la Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete - 2018

cs, 19.4.2018 - 8:47
19 Apr 2018

Lotul feminin de matematică al României a obținut două medalii de aur și o medalie de argint la a VII-a ediție a Olimpiadei Europene de Matematică pentru Fete (European Girls' Mathematical Olympiad/EGMO), desfășurată la Florența, în perioada 9 - 15 aprilie.

Medaliile de aur au fost cucerite de Alexandra Timofte (clasa a X-a/Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” din Bucureşti) și Lenca Iarina Cuturela (clasa a XI-a/Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti). Cele două eleve s-au remarcat și la edițiile din 2016 și 2017, fiind premiate de fiecare dată cu argint.

Medalia de argint i-a revenit Aminei Abu Shanab (clasa a IX-a/Liceul Teoretic Internaţional de Informatică din Bucureşti).

Lotul României a fost condus de Mihail Bălună, profesor la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București şi Ioana Teodorescu, studentă la Princeton University, de trei ori medaliată la această competiție. EGMO 2018 a reunit 195 de concurente din 51 de țări.

Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete este un concurs internațional similar ca structură cu Olimpiada Internaţională de Matematică (două probe scrise, susţinute în două zile consecutive). Conform regulamentului, o echipă este compusă din patru eleve cu vârste sub 20 de ani. EGMO este, în același timp, singura olimpiadă internațională în științe care se adresează exclusiv elevelor de liceu, a căror pasiune pentru matematică trece dincolo de programa școlară clasică.

Pe termen lung, EGMO are ca obiectiv creșterea numărului de fete în echipele participante la Olimpiada Internațională de Matematică. De asemenea, concursul promovează tinerele cercetătoare și sprijină schimbul social, cultural și interdisciplinar între adolescentele din țările participante. România a găzduit ediția din anul 2016.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Întrevederea ministrului Educației Naționale, Valentin Popa, cu ministrul Adjunct al Afacerilor Externe din Republica Tadjikistan, Excelența Sa Muzaffar Huseinzoda

sze, 18.4.2018 - 19:39
18 Apr 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, s-a întâlnit miercuri, 18 aprilie, cu ministrul Adjunct al Afacerilor Externe din Republica Tadjikistan, Excelența Sa Muzaffar Huseinzoda.

Cei doi demnitari și-au exprimat interesul pentru creșterea cooperării bilaterale în domeniul educației. În acest sens, s-a convenit sprijinirea parteneriatelor între instituțiile de învățământ superior din cele două state și a mobilităților pentru cadrele didactice și studenți, precum și a schimbului de bune practici în domenii de interes reciproc.

De asemenea, cei doi interlocutori și-au exprimat interesul pentru o mai bună utilizare a oportunităților oferite de programul Erasmus+ și de Strategia Uniunii Europene pentru cooperarea cu țările din Asia Centrală.

Cei doi miniștri și-au exprimat speranța că această întrevedere va contribui la îmbunătățirea cooperării în beneficiul sistemelor de învățământ din cele două state.

BIROUL DE COMUNICARE

 

 

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a dialogat cu reprezentanți ai studenților și profesorilor universitari

k, 17.4.2018 - 19:59
17 Apr 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a purtat astăzi, 17 aprilie, discuții de clarificare cu reprezentanții celor 30 de studenți, precum și cu cele două cadre didactice din sistemul universitar care au manifestat în fața sediului MEN.

Tematica abordată a vizat modul de repartizare preliminară a locurilor/granturilor finanțate de la bugetul de stat pentru studiile universitare de licență, master și doctorat, pentru anul universitar 2018 - 2019.

Ministrul Educației a reiterat poziția potrivit căreia repartizarea preliminară a fost făcută pe criterii bine fundamentate, urmărindu-se susținerea domeniilor prioritare de dezvoltare a României, a absolvenților liceelor situate în mediul rural, precum și formarea inițială a viitoarelor cadre didactice. 

Ministrul Valentin Popa a prezentat modul de repartizare preliminară, reamintind că este pentru prima dată de la intrarea în vigoare a Legii Educației Naționale când Ministerul Educației Naționale a fundamentat și a repartizat distinct locuri/granturi finanțate de la bugetul de stat pentru studii universitare de licență, master și doctorat, cu destinațiile amintite.

Celor prezenți li s-a comunicat, și pe această cale, că Ministerul Educației Naționale a respectat repartizarea efectuată în anii precedenți, în proporție de aproximativ 90% la licență și aproximativ 80% la master, diferența fiind repartizată astfel:

  • ​pentru susținerea domeniilor prioritare de dezvoltare, proporțional cu numărul de studenți din programele care pot asigura o dezvoltare a acestora;
  • pentru susținerea absolvenților liceelor situate în mediul rural, proporțional cu cifrele repartizate conform criteriului statistic;
  • pentru susținerea programelor care pregătesc cadre didactice pentru sistemul preuniversitar, proporțional cu numărul de studenți din programele de studiu corespunzătoare.

​Studenții au cerut clarificări cu privire la noțiunea de repartizare preliminară, fiind interesați să afle data alocărilor definitive. Acestea se vor realiza în toamnă, la încheierea sesiunii de admitere în instituțiile de învățământ superior, după ce vor fi repartizate inclusiv locurile rămase în rezervă.

În ceea ce privește situația studenților deja înscriși în sistemul de învățământ superior, ministrul Valentin Popa a făcut precizarea că acest mod de repartizare preliminară a locurilor îi privește doar pe viitorii studenți, mai exact studenții care vor fi declarați admiși în toamna anului 2018.

Ministrul Educației a subliniat că nu a contestat niciodată importanța științelor socio-umane, domeniilor prioritare de dezvoltare a României (bioeconomia, tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, spaţiu și securitate, energie, mediu și schimbări climatice, eco-nanotehnologii și materiale avansate, sănătatea) fiindu-le alocat suplimentar un procent de 8% pentru ciclul universitar de licență, respectiv de 12,5% pentru ciclul universitar de master.

Totodată, acesta a atras atenția și asupra managementului intern al locurilor bugetate care, dacă nu sunt realocate studenților cu taxă, produce și o diminuare a bugetelor universităților, dar mai important, lipsește studenții înscriși pe locurile cu taxă de posibilitatea de a ocupa un loc finanțat de la buget.

Menționăm că studenții prezenți la protest și la întâlnirea cu ministrul Valentin Popa nu sunt reprezentanți oficiali ai asociațiilor/organizațiilor studențești din România.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Declarație de presă a ministrului Valentin Popa (luni, 16 aprilie, ora 17:30)

h, 16.4.2018 - 14:01
16 Apr 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, va susține luni, 16 aprilie, ora 17:30, o declarație de presă referitoare la repartizarea preliminară a locurilor bugetate pentru universitățile de stat, anul universitar 2018 – 2019.

Evenimentul se va desfăşura la sediul MEN (str. General Berthelot 28-30, sector 1, etajul 1 - Sala de Consiliu).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Instrumentul HEInnovate, coordonat de Comisia Europeană și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, a fost lansat în România

p, 13.4.2018 - 17:07
13 Apr 2018

Astăzi, 13 aprilie 2018, în cadrul Conferinței „HEInnovate in Romania - Kick off meeting”, reprezentanții Comisiei Europene, Peter Baur și Alexandra Tamasan, alături de reprezentantul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), Giulia Ajmone Marsan, au lansat HEInnovate, instrument ce urmează a fi utilizat de către instituțiile de învățământ superior din România, într-un exercițiu ce vizează inovarea și creșterea vizibilității educației antreprenoriale în învățământul superior.

La acest eveniment, moderat de către reprezentanții Ministerului Educației Naționale, au luat parte reprezentanți ai instituțiilor statului român și ai organizațiilor non-guvernamentale ce vor sprijini partenerii internaționali pe parcursul exercițiului HEInnovate în România. De asemenea, au fost prezenți și specialiști din 40 de universități din România, care și-au manifestat interesul față deformulele moderne prin intermediul cărora poate fi ridicat nivelul abordărilor antreprenoriale în mediul universitar.

HEInnovate, lansat ca urmare a colaborării între Comisia Europeană și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, este un exercițiu de autoevaluare pentru instituțiile de învățământ superior care doresc să-și exploreze potențialul inovator. Mai exact, instituțiile de învățământ superior sunt asistate în identificarea priorităților și planificarea acțiunilor din 7 domenii-cheie: „Conducere și guvernanță”,Capacitatea organizațională: finanțare, resurse umane și stimulente”,Predarea și învățarea antreprenorială”, „Pregătirea și sprijinirea antreprenorilor”, „Schimbul de cunoștințe și colaborarea”, „Instituția internaționalizată” și „Măsurarea impactului”.

În România, exercițiul HEInnovate se va axa pe 3 dimensiuni principale: „Predarea și învățarea antreprenorială”, „Pregătirea și sprijinirea antreprenorilor”, „Schimbul de cunoștințe și colaborarea”, iar Ministerul Educației Naționale, în calitate de partener, va acorda sprijinul necesar tuturor instituțiilor de învățământ superior din România participante la acest proces.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăHEInnovateCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Valentin Popa s-a întâlnit cu omologul său din Emiratele Arabe Unite, Hussain Bin Ibrahim Al Hammadi

cs, 12.4.2018 - 17:01
12 Apr 2018

Ministrul Educației Naționale, domnul Valentin Popa, a avut miercuri, 12 aprilie 2018, o întrevedere cu omologul său din Emiratele Arabe Unite, Excelența Sa domnul Hussain Bin Ibrahim Al Hammadi.

Cei doi miniștri au discutat despre provocările reformei în educație, au făcut un schimb de informații cu privire la cele mai recente măsuri adoptate pentru utilizarea noilor tehnologii și pentru asigurarea calității programelor de studii. Au fost abordate obiective și oportunități ale cooperării în perioada următoare, dezvoltarea mobilităților studențești și ale cadrelor didactice, inclusiv la nivel preuniversitar, încurajarea cooperării universitare. A fost evocată și posibilitatea colaborării în vederea promovării limbii arabe în România și a limbii române în Emiratele Arabe Unite. 

„Sprijinim dezvoltarea de acțiuni care să aibă în vedere schimbul de experiență pentru utilizarea tehnologiei în educație, atât la nivelul învățământului preuniversitar, cât și la nivelul învățământului universitar”, a arătat Ministrul Educației Naționale, domnul Valentin Popa.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Precizările Ministerului Educației Naționale privind repartizarea locurilor/granturilor pentru studiile universitare de licență, master și doctorat, finanțate de la bugetul de stat în anul universitar 2018 – 2019

sze, 11.4.2018 - 21:27
11 Apr 2018

Urmare a informațiilor apărute în spațiul public, începând de ieri, 10 aprilie, cu privire la criteriile care au stat la baza repartizării locurilor/granturilor pentru studiile universitare de licență, master și doctorat, finanțate de la bugetul de stat în anul universitar 2018 - 2019, Ministerul Educației Naționale face următoarele precizări:

Prin Hotărârea de Guvern nr. 131/2018, Guvernul României a aprobat cifrele de şcolarizare pentru învăţământul superior de stat în anul universitar 2018-2019, după cum urmează:

I. Licență - 62.000 locuri finanțate de la bugetul de stat din care:

  • 2.000 locuri pentru absolvenții de licee situate în mediul rural;
  • 5.000 locuri pentru domeniile prioritare de dezvoltare a României;

II. Master - 35.600 locuri finanțate de la bugetul de stat din care:

  • 4.600 locuri pentru domeniile prioritare de dezvoltare a României;

III. Doctorat - 3.000 locuri finanțate de la bugetul de stat din care:

  • 300 locuri pentru domeniile prioritare de dezvoltare a României.

Domeniile prioritare de dezvoltare a României, definite în Strategia Națională de Cercetare, Dezvoltare și Inovare 2014 - 2020, respectiv în Strategia Națională pentru Competitivitate 2014-2020, sunt:

  • Bioeconomia; 
  • Tehnologia informațiilor și a comunicațiilor;
  • Energie, mediu și schimbări climatice;
  • Eco-nanotehnologii și materiale avansate;
  • Sănătatea.

Numeroase studii și analize - inclusiv cele realizate în cadrul Raportului de audit al performanței realizat de Curtea de Conturi a României, Raportului privind analiza funcțională a sectorului învățământului superior realizat de Banca Mondială, cât și în cadrul proiectului România Educată - ajung la o concluzie comună și anume aceea că structura instituțională și cea a ofertei educaționale nu sunt corelate cu nevoile pieței muncii. Din aceste studii reiese că peste 56% dintre programele oferite aparțineau științelor socio-umaniste (sursa ARACIS, 2017).

Urmare a alocării a 8% din locurile la licență și a 12,5% din locurile la programele de studii de master pentru susținerea domeniilor prioritare de dezvoltare a României, universitățile care nu aveau în portofoliu preponderent astfel de programe au suferit în acest an o ușoară diminuare a locurilor repartizate.

O altă problemă identificată în analizele, rapoartele și studiile luate în considerare: „derapajele” universităților de la buna guvernanță.

În acest sens, din datele publice furnizate de către instituțiile de învățământ superior se poate observa cum sunt gestionate locurile bugetate alocate acestora de către minister:

Spre exemplu, Universitatea din București, în anul universitar 2017 - 2018, are un portofoliu de 106 programe de studii universitare de licență, din care însă 80 de programe au un număr de studenți bugetați cuprins în intervalul 20 - 40 studenți bugetați/an de studiu, 65 programe de studii au un număr de studenți mai mic de 20 studenți bugetați/an de studiu și 36 de programe cu mai puțin de 10 studenți bugetați/an de studiu, în condițiile în care sustenabilitatea financiară impune un minim de 40 de studenți/an de studiu.

Cu privire la programele de studii universitare de master, cifrele sunt chiar mai îngrijorătoare: în anul universitar 2017 - 2018, Universitatea din București are un portofoliu de 190 programe de studii universitare de master, din care însă 44 de programe au un număr de studenți bugetați cuprins în intervalul 20 - 25 studenți bugetați/an de studiu, 144 programe de studii au un număr de studenți mai mic de  20 studenți bugetați/an de studiu și 86 de programe cu mai puțin de 10 studenți bugetați/an de studiu, în condițiile în care sustenabilitatea financiară impune un minim de 25 de studenți/an de studiu.

Cu privire la locurile/granturile finanțate de la bugetul de stat pentru studii universitare de doctorat, din  datele publice ale Universității din București reiese că din cei 1.551 doctoranzi înmatriculați în perioada 2010-2013, doar 726 (46,81%) au obținut până la această dată titlul de doctor. Pentru restul,Universitatea din București a primit doar finanțarea în valoare de 20.366.233 lei, aferentă intervalului 2010-2013.

Este adevărat că pentru doctoranzii înmatriculați în anul 2013, mai există probabilitatea ca aceștia să susțină teza de doctorat în urma prelungirilor și perioadelor de grație acordate de legislația în vigoare, în timp ce studenții înmatriculați în anul I de studii în anul 2010 au depășit deja termenul maxim de 7 ani și au o rată de succes de doar 61% .

Cu siguranță, aceste rezultate nesatisfăcătoare pot fi puse pe seama exigenței conducătorilor de doctorat din această instituție de învățământ superior de prestigiu, dar considerăm că ar fi fost oportun ca această exigență sporită să fie aplicată încă de la momentul susținerii examenului de admitere la studiile universitare de doctorat. 

Altfel, din analiza datelor publice ale Universității din București pare mai degrabă că la examenul de admitere poate fi declarat admis oricine, doar cu scopul ca universitatea sa încaseze finanțarea corespunzătoare.

În contextul celor prezentate anterior pentru ciclurile de studii de licență și masterat, deducem că în cadrul Universității din București sunt dezvoltate mai degrabă programe pentru a crea norme pentru cele 1.267 de cadre didactice titulare, decât pentru a răspunde cerințelor pieței muncii cu privire la absolvenți.

Concluzia pare sa fie întărită și de raportul dintre numărul de cadre didactice titulare și numărul de norme, raport care este mult sub 0.7 (0,49), limita minimă impusă de ARACIS pentru a acredita programele de studiu ale unei universități.  

Surprinzător, însă, deși acest raport este de ani buni mult sub limită, ARACIS a acordat acestei instituții de învățământ superior, la cea mai recentă evaluare instituțională, calificativul „Grad de încredere ridicat”.

Considerăm că, așa cum prevede și Legea Educației Naționale nr. 1/2011, aplicarea regulilor trebuie să se facă unitar și în mod egal, fără discriminări între universități.

În plus, se remarcă faptul că, în perioada 2014-2016, Universitatea din București a ajuns să primească pentru studiile universitare de doctorat finanțări-record de până la 23% din întreaga finanțare a universității, datorită numărului mare de locuri bugetate atribuite, în condițiile în care media națională era de 12-13%.

Un alt element ce trebuie remarcat este legat de numărul relativ scăzut al studenților cu taxă  din cadrul acestei universități, ceea ce conduce la o diminuare a locurilor bugetate în anii superiori ca urmare a abandonului școlar, rezultând o irosire de către universitate a locurilor alocate inițial pentru admitere.

În concluzie, repartizarea locurilor/granturilor pentru studiile universitare de licență, master și doctorat, finanțate de la bugetul de stat în anul universitar 2018 – 2019, nu s-a făcut pe criterii politice, Ministerul Educației Naționale urmărind doar susținerea domeniilor prioritare de dezvoltare a României. 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

75 de olimpiade şi concursuri şcolare și-au stabilit câștigătorii

sze, 11.4.2018 - 18:00
11 Apr 2018

În perioada 23 martie - 6 aprilie 2018, s-a desfăşurat etapa naţională a 75 de olimpiade şi concursuri şcolare, organizate sub coordonarea Ministerului Educației Naționale și a inspectoratelor școlare județene.

Competițiile au reunit 9.921 de elevi, calificați după fazele județene și regionale. În urma punctajelor acumulate după desfășurarea probelor de concurs, 2.689 de elevi s-au clasat pe podium (locurile I, II și III), iar alți 1.302 elevi au fost recompensați cu mențiuni. În această etapă au fost angrenați 3.063 de profesori, dintre care 1.291 au făcut parte din comisiile centrale de organizare și evaluare, în timp ce 1.772 de profesori au însoțit loturile participante.

Olimpiadele și concursurile școlare sunt competiții școlare pe discipline de studiu/domenii de pregătire, interdisciplinare și transdisciplinare, al căror obiectiv general este stimularea elevilor cu performanțe școlare înalte sau care manifestă interes și au aptitudini deosebite în diverse domenii: științific, tehnico-aplicativ, cultural-artistic, civic şi sportiv. În același timp sunt urmărite promovarea valorilor culturale și etice fundamentale, cultivarea spiritului de fair-play și a competitivității, respectiv dezvoltarea aptitudinilor de comunicare interpersonală. Participarea este deschisă tuturor elevilor.

Felicit toți elevii și profesorii implicați în organizarea și desfășurarea etapei naționale a olimpiadelor școlare din acest an. În același timp, le mulțumesc tuturor pentru eforturile depuse și sper că acestea s-au concretizat în rezultatele obținute. Indiferent de domeniul lor sau de premii, competiţiile trebuie să stimuleze creativitatea şi gândirea critică, fiind o sursă de motivare în procesul de învățare, dar și o formă de a dezvolta talentul, abilitățile și cunoștințele celor care participă”, a declarat ministrul Educației Naționale, Valentin Popa.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Au fost publicate rezultatele procesului de evaluare a proiectelor de manuale școlare (prima sesiune)

sze, 11.4.2018 - 17:07
11 Apr 2018

Centrul Național de Evaluare și Examinare a publicat astăzi, 11 aprilie, rezultatele evaluării calității științifice și didactice a celor 144 de proiecte de manuale școlare depuse în perioada 6 - 19 martie (prima sesiune). Reamintim că aceste proiecte de manuale au vizat 83 de discipline din planurile-cadru pentru clasele I-VI (45 din ciclul primar și 38 din ciclul gimnazial).

Eventualele contestații pot fi depuse în termen de 48 de ore, urmând ca după soluționarea acestora să fie comunicate rezultatele finale.

Proiectele de manuale școlare admise după încheierea tuturor sesiunilor de evaluare/reevaluare vor fi supuse unui proces de avizare științifică, realizat de un cadru didactic din învățământul superior, specialist în domeniul/disciplina pentru care a fost propus fiecare proiect. Avizarea proiectelor de manuale școlare aprobate după prima etapă se încheie vineri, 11 mai.

În același context, mai precizăm că, pentru disciplinele care nu au avut proiecte de manuale în prima sesiune, a fost lansat un al doilea apel al cărui termen-limită (elaborare și depunere la Registratura MEN) este data de 8 mai.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației Naționale alocă 5.000 de locuri în plus, față de cele alocate în anul 2017, programelor de studiu care susțin domeniile prioritare de dezvoltare a României

cs, 5.4.2018 - 16:32
05 Apr 2018

 

Pentru prima dată de la intrarea în vigoare a Legii Educației Naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Educației Naționale (MEN) a fundamentat și a repartizat distinct locuri/granturi de studii finanțate de la bugetul de stat, special cu următoarele destinații: domenii prioritare de dezvoltare a României, absolvenți ai liceelor situate în mediul rural și locuri destinate formării inițiale a viitoarelor cadre didactice.

Astfel, au fost alocate, special pentru aceste domenii, 5.000 de locuri în plus față de anul 2017 acelor programe de studii care susțin domeniile prioritare, așa cum sunt ele definite în Strategia Națională de Cercetare, Dezvoltare și Inovare 2014 - 2020.

De asemenea, în premieră, au fost repartizate locuri finanțate de la bugetul de stat absolvenților cu diplomă de bacalaureat proveniți de la licee situate în mediul rural.

Urmare a aprobării cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul superior de stat în anul universitar 2018-2019, prin Hotărârea de Guvern nr. 131 din 21 martie 2018, Ministerul Educației Naționale repartizează preliminar numărul de locuri/granturi pentru studii universitare de licență și master organizate la forma de învățământ cu frecvență, precum și pentru studii universitare de doctorat cu bursă pentru forma de învățământ cu frecvență și fără bursă pentru formele de învățământ cu frecvență și cu frecvență redusă, din instituțiile de învățământ superior de stat, finanțate de la bugetul de stat în anul universitar 2018 - 2019.

Menționăm că toate instituțiile de învățământ superior au obligația transmiterii către Ministerul Educației Naționale, atât a repartizării locurilor pe programe de studiu din domeniile prioritare de dezvoltare a României, cu demonstrarea creșterii numărului de locuri finanțate de la bugetul de stat față de admiterea pentru anul universitar 2017-2018, cât și a listelor nominale cu candidații înmatriculați pe locurile dedicate absolvenților de licee din mediul rural, cu specificarea liceului din care aceștia provin.

Locurile/granturile de studii finanțate de la bugetul de stat repartizate, care vor rămâne neocupate după sesiunea septembrie 2018, vor fi comunicate Ministerului Educației Naționale până la data de 15 septembrie 2018, în vederea redistribuirii acestora în sistem.

Ministrul Valentin Popa este adeptul transparenței instituționale, iar emiterea pentru prima dată a acestei fundamentări privind repartizarea cifrei de școlarizare constituie un reper în această direcție.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

99,3% din cererile depuse, admise în prima etapă din calendarul de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar 2018-2019

cs, 5.4.2018 - 13:50
05 Apr 2018

În prima etapă (8 - 26 martie) din calendarul înscrierii copiilor în învățământul primar în anul şcolar 2018-2019, au fost depuse și validate, la nivel naţional, 152.962 de cereri. Dintre acestea, au fost admise 151.959 de cereri, reprezentând 99,34% din solicitările înregistrate, în timp ce 1.003 cereri (0,7%) au fost respinse deoarece nu conțineau opțiunea revenirii la școala de circumscripție.

Anul trecut, în prima etapă au fost admise 152.872 de cereri, adică 99,2% din cele 154.102 introduse și validate.

Din totalul celor 151.959 de cereri admise, 130.152 de cereri au fost admise la prima opțiune făcută pentru școala de circumscripție, 21.132 de cereri au fost admise la prima opțiune făcută pentru altă școală, iar 675 de cereri la a doua opțiune făcută pentru școala de circumscripție. 

Cele 1.003 cereri vor fi soluționate în a doua etapă (12 - 18 aprilie), rezervată copiilor care nu au fost cuprinşi în nicio unitate de învăţământ după prima etapă. În acest sens, părinţii vor completa un nou formular de înscriere, repartizarea urmând a se realiza pe locurile disponibile. Unităţile de învăţământ sunt obligate să afişeze situaţia copiilor înscrişi şi a locurilor libere, după fiecare etapă de înscriere.

Rezultatele finale vor fi afişate în unităţile de învăţământ şi pe site-urile inspectorarelor şcolare în data de 23 aprilie. Între 24 aprilie și 4 mai, inspectoratele şcolare vor soluţiona toate cazurile nerezolvate după finalizarea etapei a doua.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației Naționale și Institutul de Științe ale Educației au publicat Raportul de consultare publică privind propunerile de plan-cadru pentru liceu, filiera teoretică

sze, 4.4.2018 - 18:19
04 Apr 2018

Ministerul Educației Naționale și Institutul de Științe ale Educației au organizat, în perioada 29 decembrie 2017 - 1 martie 2018, un amplu proces de consultare publică privind propunerile de plan-cadru pentru liceu, filiera teoretică.

În urma analizei tuturor documentelor de poziție, adreselor și punctelor de vedere transmise în format standard (letric) sau electronic grupului de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru de liceu, cât și a rezultatelor generate de completarea unui chestionar online, Institutul de Științe ale Educației a elaborat un raport in extenso, dar și o sinteză a acestui raport. Cele două documente pot fi accesate aici.

În opinia majorității participanților la procesul de consultare, schimbarea planurilor-cadru de liceu este oportună. Cei care susțin schimbarea în cea mai mare măsură sunt elevii și părinții. De asemenea, chiar dacă unii profesori sunt mai rezervați, și în rândul acestora există un curent important care susține necesitatea acestei schimbări. 

Dincolo de diferențele între susținătorii diverselor variante, analiza rezultatelor dezbaterii demonstrează că, în prezent, nu există o majoritate consolidată cu privire la o opțiune clară pentru o anumită formulă. Fiecare propunere supusă dezbaterii are susținătorii și criticii ei, la fel cum și numărul celor care nu susțin nicio variantă nu poate fi neglijat. Din consultare se desprinde ideea nevoii unei decizii de tip expert, dublată de măsuri specifice pentru pregătirea schimbărilor și de o constantă comunicare și consultare cu actorii din sistem.

Chestionarul online a fost accesat de 3.520 de persoane și au fost validate, după prelucrarea statistică, 2.612 chestionare completate. De asemenea, au fost transmise Ministerului Educației Naționale sau Institutului de Științe ale Educației 111 adrese/petiții/puncte de vedere/propuneri. Dintre acestea, 30 de adrese aparțin unor organizații non-guvernamentale/organizații locale active în domeniul educației, 6 sunt transmise de asociații profesionale/grupuri profesionale, 10 din partea unor unități de învățământ preuniversitar sau universitar, iar 67 din partea unor persoane individuale (52 profesori, 6 părinți, 5 elevi, 1 membru al Parlamentului).

În mod specific, au fost supuse dezbaterii aspecte precum oportunitatea modificării planurilor-cadru de liceu, aspecte care trebuie îmbunătățite cu prioritate, autonomia școlii în plan curricular sau relația dintre trunchiul comun și curriculumul diferențiat sau cel la decizia școlii. În același timp, au fost puse în discuție relevanța disciplinelor din planul-cadru și a numărului de ore alocate, în raport cu profilul de competențe al absolventului de liceu, condițiile specifice de implementare a noilor planuri cadru, respectiv beneficiile și riscurile specifice fiecărei variante puse în dezbatere.

Precizăm faptul că obiectivul consultării publice a fost crearea unui spațiu de reflecție și de dezbatere pentru decidenți, practicieni, experți educaționali și pentru alți actori interesați cu privire la trei variante de planuri-cadru pentru liceu, filiera teoretică. În egală măsură, consultarea a oferit un cadru de evaluare a principiilor și criteriilor fundamentale care stau la baza proiectării noului curriculum național. 

În acest context, Ministerul Educației Naționale reiterează necesitatea încadrării în numărul actual de ore pe săptâmână, cu cel puțin păstrarea, dacă nu creșterea, numărului de ore alocate limbilor străine, TIC și disciplinei educație fizică.

Astfel, în acest moment, la nivelul MEN si ISE există un grup de lucru care va elabora, cu celeritate, varianta finală de plan-cadru pentru liceu, filiera teoretică, pe baza informațiilor, observațiilor și cerințelor care s-au desprins din consultarea publică.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

A fost aprobată Hotărârea de Guvern privind domeniile şi programele de studii universitare de master acreditate şi numărul maxim de studenți ce pot fi școlarizați în anul universitar 2018 - 2019

sze, 4.4.2018 - 17:43
04 Apr 2018

Prin Hotărârea de Guvern adoptată astăzi, 4 aprilie, sunt reglementate domeniile de studii universitare de masterat, programele de studii universitare de masterat și numărul maxim de studenți masteranzi care pot fi școlarizați în cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat și particulare acreditate pentru anul universitar 2018 - 2019.

Reglementarea este motivată de propunerea senatelor universităților cu privire la actualizarea/reorganizarea programelor în cadrul domeniilor de studii universitare de masterat, în sensul satisfacerii cerințelor angajatorilor și solicitărilor beneficiarilor. 

Acest act normativ aduce în plus față de Hotărârea de Guvern anterioară, domeniile de studii universitare de master, programele de studii universitare de master și numărul maxim de studenți care pot fi școlarizați în cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat și particular acreditate, după cum urmează:

I. 27 programe de studii universitare de master acreditate de Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS), care intră în structura a 15 instituții de învățământ superior acreditate în perioada noiembrie 2017 - martie 2018, dintre care:

  • 19 programe de studii universitare de master încadrate într-un domeniu existent acreditat;
  • 7 programe de studii universitare de master cu rezoluția încredere - acreditare (înființare de domenii noi prin acreditare de programe);
  • 1 program de studii universitare de master, prin care este mărită capacitatea de școlarizare.

II. 78 programe de studii universitare de master intrate în lichidare, la solicitarea expresă a instituțiilor de învățământ superior, în sensul în care acestea nu se mai regăsesc în structura instituțiilor de învățământ superior aferente;

III. 10 programe de studii universitare de master intrate în lichidare din anii universitari 2014-2015 și 2016-2017 de la două universități particulare acreditate, în sensul în care instituțiile respective nu se mai regăsesc în anexa 2 a acestei Hotărâri de Guvern;

IV. 9 programe de studii universitare de master intrate în lichidare, începând cu anul universitar 2018-2019, de la două universități particulare acreditate.

Domeniile și programele de studii universitare de masterat cuprinse în noul act normativ se dezvoltă în baza următoarelor principii:

  • asigurarea unui echilibru corespunzător între studiile universitare de licență, studiile universitare de masterat și studiile universitare de doctorat;
  • implicarea comunității academice în prospectarea cererilor sociale şi economice de calificări universitare, în organizarea fluxurilor studențești şi a programelor de studii în funcție de aceste cereri, astfel încât să dezvolte în mod notabil contribuția învățământului superior la orientarea şi accelerarea schimbărilor din societatea noastr
  • asumarea, de către instituțiile de învățământ superior, a responsabilității publice cu privire la cheltuirea eficientă a fondurilor bugetare ce le sunt alocate.

Prevederile hotărârii aprobate astăzi respectă angajamentele pe care România și le-a asumat în cadrul Strategiei Europa 2020 și sunt corelate cu recomandările Cadrului strategic de cooperare în domeniul educației și formării profesionale ET 2020 privind asigurarea accesului și participării în învățământul superior, îmbunătățirea calității și eficienței educației și formării universitare, dobândirea de competențe necesare pentru ocuparea unui loc de muncă, stimularea creativității și inovării, asigurarea competitivității și promovarea excelenței, încurajarea mobilităților studențești ș.a.

Proiectul de act normativ, iniţiat de Ministerul Educaţiei Naționale, a fost discutat cu instituțiile de învăţământ superior şi a fost înaintat, spre analiză şi avizare, ministerelor și instituțiilor implicate - Ministerul Muncii și Justiției Sociale şi Ministerul Justiției -, precum și la Consiliul Național al Rectorilor și Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Informare cu privire la plata salariilor în învățământ - luna aprilie 2018

sze, 4.4.2018 - 17:10
04 Apr 2018

Pentru Ministerul Educației Naționale, ca pentru toate unitățile aflate în subordine/coordonare, finanțate de la bugetul de stat, prin bugetul MEN, data de primire a salariilor este 14 din luna curentă, pentru munca prestată în luna anterioară.

Data de 14 nu este aleasă întâmplător ca zi de salariu, ci pentru că sistemul are nevoie de timpul fizic cuprins între 1 și 14 ale lunii pentru a pregăti documentele primare și cele de plată. Volumul mare de muncă este dat de dimensiunea sistemului, numărul mare de unități de învățământ și de salariați.

Luna aprilie este cu atât mai importantă, cu cât salariații din învățământ beneficiază de o majorare salarială aplicată de la 1 martie 2018. Întocmirea documentelor contabile nu poate începe mai devreme de închiderea ultimei zile lucrătoare din luna pentru care se realizează plata.

Având în vedere că data de 14 aprilie este anul acesta într-o zi de sâmbătă, salariile vor fi plătite vineri, 13 aprilie.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Întrevederea ministrului Educației Naționale, Valentin Popa, cu ambasadorul Republicii Croația în România, Excelența Sa Domnul Davor Vidiš

k, 3.4.2018 - 13:48
03 Apr 2018

Marți, 3 aprilie, ministrul Educației Naționale, Domnul Valentin Popa, a avut o întrevedere cu Ambasadorul Republicii Croația în România, Excelența Sa Domnul Davor Vidiš.  Cu această ocazie, a fost subliniat angajamentul ambelor țări pentru a asigura o educație de calitate minorității croate din România, respectiv comunității lingvistice istroromâne din Croația.

Ministrul Educației Naționale a salutat deschiderea în acest an universitar a celui de-al doilea lectorat de limba croată din România, la Universitatea de Vest din Timișoara, și va analiza propunerea deschiderii unui al doilea lectorat de limba română în Croația. De asemenea, în contextul dezvoltării relațiilor politice și economice dintre cele două state, ministrul Valentin Popa a subliniat necesitatea creșterii mobilității studenților și cadrelor didactice.

Miniștrii Educației din România și Croația, împreună cu omologul lor din Finlanda, vor avea o serie de discuții în perioada următoare, în vederea pregătirii programului Trio-ului Președinției Consiliului Uniunii Europene în domeniul educației, pentru perioada 1 ianuarie 2019 - 30 iunie 2020. 

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Întrevederea ministrului Educației Naționale, Valentin Popa, cu ambasadorul Republicii Sudan în România, Excelența Sa domnul Abdelhafiz Elawad

h, 2.4.2018 - 18:10
02 Apr 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, s-a întâlnit luni, 2 aprilie, cu ambasadorul Republicii Sudan în România, Excelența Sa domnul Abdelhafiz Elawad.

În cadrul discuțiilor, cei doi interlocutori au apreciat cooperarea tradițională în domeniul educației între cele două țări și au exprimat deschiderea pentru identificarea unor noi oportunități de extindere a acesteia, inclusiv prin consolidarea cadrului juridic bilateral.

Ministrul Valentin Popa și Excelența Sa domnul Abdelhafiz Elawad au agreat faptul că trebuie intensificate demersurile pentru semnarea, de către cele două țări, a Acordului Interguvernamental de Cooperare în domeniul Educației.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Paza și protecția unităților de învățământ preuniversitar, în atenția Ministerului Educației Naționale

szo, 31.3.2018 - 15:48
31 Mar 2018

Având în vedere cazul extrem de grav din județul Vaslui, unde o elevă a fost înjunghiată chiar în cancelaria școlii în care aceasta învață, dar și alte cazuri de violență în școli, Ministerul Educației Naționale este în măsură să facă precizarea că tema violenței în școli este un subiect ce preocupă în mod constant autoritățile române, atât pe cele de la nivel central, cât și pe cele de la nivel local.

Astfel, paza unităților de învățământ este o prioritate și pentru Ministerul Educației Naționale, reprezentanții acestuia analizând și căutând în mod constant modalitățile prin care, cu sprijinul autorităților publice locale, cât mai multe școli și licee din România să beneficieze de servicii de pază și protecție.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Precizările Ministerului Educației Naționale privind organizarea și funcționarea Consiliului Național de Statistică și Prognoză a Învățământului Superior

p, 30.3.2018 - 19:57
30 Mar 2018

 

Ca urmare a informațiilor vehiculate în spațiul public, privind schimbarea componenței Consiliului Național de Statistică și Prognoză a Învățământului Superior (CNSPIS), Ministerul Educației Naționale (MEN) face următoarele precizări:

Având în vedere funcționarea deficitară a CNSPIS în raport cu solicitările Ministerului Educației Naționale, de la constituirea prin ordinul de ministru nr. 6.110/16.12.2016, la care se adaugă pe de o parte, lipsa de comunicare internă și lipsa transparenței în elaborarea documentelor, respectiv luarea deciziilor, reclamată chiar de către membrii acestui consiliu consultativ, precum și dezacordul public exprimat de către universități cu privire la viziunea membrilor CNSPIS referitoare la domeniile de interes strategic asumate de România la nivel național și european, dar și de cerințele pieței muncii, pe de altă parte, MEN a decis schimbarea componenței acestui consiliu.

Ministerul Educației Naționale precizează că modificarea componenței CNSPIS a fost făcută cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Printre atribuțiile CNSPIS se regăsesc fundamentarea și repartizarea cifrei de școlarizare. Astfel, încă din luna ianuarie 2017, Ministerul Educației Naționale a solicitat CNSPIS, atât prin intervenția reprezentantului ministerului la prima ședință a acestui consiliu, cât și prin diverse adrese, fundamentarea cifrelor de școlarizare pentru studiile universitare de licență, master și doctorat pentru anul universitar 2017-2018. În acest sens, reprezentanții Ministerului Educației Naționale au pus la dispoziția președintelui CNSPIS, Bogdan Murgescu, următoarele documente și texte de lege:

  • ​Strategiile naționale și europene, inclusiv Strategia națională pentru învățământ terțiar 2015-2020, Strategia națională pentru competitivitate 2015-2020, Strategia națională de cercetare, dezvoltare și inovare 2014 - 2020, Strategia educației și formării profesionale din România pentru perioada 2016-2020, Strategia națională pentru ocuparea forței de muncă 2014-2020, Strategia Europa 2020;

  • Raportul de audit al performanței privind Analiza fundamentării şi evoluţiei situaţiei obiectivului privind creşterea procentului absolvenţilor de învăţământ superior, în conformitate cu prevederile Strategiei Europa 2020 realizat de Curtea de Conturi a României;

  • Raportul privind analiza funcțională a sectorului învățământului superior realizat de Banca Mondială;

  • Prevederile Programului de guvernare 2017-2020 referitoare la învățământul superior. Dintre acestea menționăm: „Un procent de 10% dintre locurile bugetate în sistemul universitar rezervate pentru tinerii din mediul rural…”; „Finanțarea (...) cu accent asupra domeniilor cu potențial de creștere, pe baza criteriilor de excelență, corelate cu misiunea universității, în vederea creșterii calității actului educațional”;

  • Domeniile prioritare de specializare inteligentă/cu potențial de creștere, relevante pentru dezvoltarea economică a României.

CNSPIS nu a dat curs acestor solicitări, adresând doar recomandarea ca alocarea cifrei de școlarizare pentru anul universitar 2017-2018 să se realizeze pe criterii istorice.

Pentru cifra aferentă anului universitar următor, MEN a revenit către CNSPIS, în perioada august - octombrie 2017, cu solicitări scrise de a fundamenta cifrele pentru studiile universitare și de a elabora Metodologia de alocare a cifrei de școlarizare pe domenii de studii universitare pentru ciclurile de studii de licență, master și doctorat, anul universitar 2018-2019. Și această solicitare a avut la bază documentele transmise către CNSPIS la începutul anului 2017. Acest consiliu nu a furnizat MEN, la termenele impuse de acesta și asumate de către CNSPIS, niciun proiect de metodologie.

De asemenea, menționăm că la ședințele Consiliului Național al Rectorilor (CNR), desfășurate în lunile octombrie și noiembrie 2017, domnul președinte Bogdan Murgescu nu a venit cu nicio propunere concretă de metodologie, în ciuda faptului că i-a fost solicitat public acest lucru inclusiv de CNR și Ministerul Muncii și Justiției Sociale (MMJS).

În pofida tuturor acțiunilor întreprinse de MEN pentru a susține activitatea CNSPIS, de fiecare dată acest consiliu consultativ fie a solicitat prelungirea termenelor, fie a cerut suplimentarea numărului de experți sau a invocat lipsa timpului, astfel încât constant a transmis cu întârziere și incomplet datele solicitate de către minister.

Abia la finele lunii decembrie 2017, CNSPIS a transmis MEN un proiect de Metodologie de alocare a cifrei de școlarizare pe domenii de studii universitare pentru studii universitare de licență, master și doctorat în anul universitar 2018-2019, care a fost supus dezbaterii publice.

Totodată, există neclarități în ceea ce privește elaborarea acestui document, întrucât deși CNSPIS a solicitat în anul 2017 completarea Grupurilor de lucru cu experți externi, iar MEN a soluționat această cerere prin ordinul nr. 5.484/13 noiembrie 2017 (suplimentând grupurile de lucru cu 16 experți externi), la reuniunea CNR din data de 2.02.2018 a fost susținută de către vicepreședintele CNSPIS o prezentare a metodologiei de alocare a cifrei, din care reieșea faptul că acest document a fost elaborat doar de cinci experți, ceilalți membri ai CNSPIS nefiind informați despre rezultatul final. 

În plus, atât membrii titulari ai CNSPIS, cât și o parte din experții nominalizați în completarea făcută în anul 2017, au reclamat lipsa de comunicare internă și lipsa transparenței în elaborarea documentelor și luarea deciziilor.

La toate cele menționate mai sus, se adaugă faptul că în proiectul de Metodologie de alocare a cifrei de școlarizare pe domenii de studii universitare pentru studii universitare de licență, master și doctorat în anul universitar 2018-2019, CNSPIS nu a ținut cont de solicitările MEN referitoare la alocarea cifrei pe domeniile prioritare cu potențial de creștere pentru România, asumată prin Programul de Guvernare.

În ceea ce privește procesul de numire a noului CNSPIS și procedura de selecție, acestea au respectat rigorile impuse de legislația în vigoare.

Conform anunțului public, aplicațiile au putut fi depuse în intervalul 14.02.2018 (ora 8:00) - 28.02.2018 (ora 8:00), pe platforma https://www.brainmap.ro, prin completarea formularului online disponibil.

Precizăm că au aplicat 223 de persoane, dintre care 71 au finalizat aplicațiile și au putut intra în procedura de selecție, conform ordinului nr. 5.802/2016. Ulterior, în perioada 1 - 4 martie 2018, Comitetul de selecție a evaluat cele 71 de candidaturi depuse și a ales cele 17 persoane eligibile pentru a ocupa poziția de membru CNSPIS, printre care se regăsesc și componenți din vechea structură CNSPIS.

Atât la momentul lansării apelului, cât și la data postării în dezbatere publică a listei celor 17 persoane selectate, universitățile au fost notificate în acest sens.

Menționăm că în termenul prevăzut de Regulamentul de selecție (OMEN nr. 5802/23.112016), și anume cinci zile pentru consultarea publică a listei celor 17 membri, nu a fost înregistrată la MEN nicio contestație din partea domnului Bogdan Murgescu.

 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Oldalak